woensdag 22 oktober 2014

30-day challenge

Inmiddels alweer een lange tijd geleden, kwam ik voor het eerst in aanraking met het fenomeen van de 30-day fitness challenge. Het was een concept dat was ontwikkeld om iemand over de loop van 30 dagen in staat te maken om een grote hoeveelheid herhalingen van een bepaalde oefening te doen. De 30-day challenge waar ik destijds van hoorde bracht je van 50 squats op dag 1, helemaal naar 250 squats op dag 30.
Destijds leek het me niets voor mij. Ik had het idee dat het niet iets was dat ik af kon maken, grotendeels vanwege het feit dat ik de neiging heb om compromissen te sluiten met mezelf. Dan dacht ik dingen als 'als ik morgen voor twee dagen doe, hoef ik het vandaag niet te doen' als ik het uitzonderlijk druk had die dag. De volgende dag deed ik er dan maar een, misschien omdat ik het vergeten was... of zou ik gedemotiveerd raken en besluiten er maar helemaal mee op te houden.
Met die dingen in mijn achterhoofd heb ik er destijds dan ook voor gekozen om helemaal niets te doen met het concept en het lekker links te laten liggen. Niemand kon me dwingen en, zolang ik er niks over zou zeggen, zou ook niemand het weten.

Het idee van de 30-day challenge is lang verbannen geweest naar mijn achterhoofd. Waar je niet aan denkt, heb je immers geen last van.
Ruim een jaar later, echter, kwam ik op een website een plaatje tegen met 'we challenge you!' en daaronder vier verschillende uitdagingen die je fitheid zouden moeten bevorderen. Ik besloot het ondenkbare te doen en de uitdaging aan te gaan, mijn eigen kleine onzekerheden even vergetend. Ik printte de afbeelding uit, plakte hem uitdagend op de deur van mijn kamer en ging gelijk aan de slag.
De eerste dag bestond uit 50 squats, 5 push-ups, 20 seconden planking en 25 crunches. Het werd mij beloofd dat ik aan het einde 250 squats, 50 push-ups, 5 minuten planking en 150 crunches zou moeten kunnen doen, iets waar ik skeptisch over was, maar wat ik graag zou zien gebeuren.
30 dagen later, op 21 oktober, was de laatste dag. Ik had aardig wat moeten schipperen om iedere dag de oefeningen te kunnen doen, waaronder eerder opstaan en harder rijden om mijn afspraken nog te kunnen halen, maar ik had bijna iedere dag de oefeningen gedaan. Alleen voor de laatste dag moest ik een beetje vals spelen, omdat dinsdag de vaste dag voor mijn vrijwilligerswerk bij het EveNaarHuis is en ik die avond ook nog op mijn werk moest zijn. Ik had amper tijd om te eten tussen de twee activiteiten door, dus besloot ik om de dag ervoor, wel ná middernacht, de oefeningen alvast te doen, zodat ik niet hoefde te zeggen dat ik aan het eind alsnog had gefaald.


Het was duidelijk dat sommige oefeningen makkelijker waren dan anderen. De squats heb ik iedere dag in één keer kunnen doen, al werden ze tegen het einde wel vervelend en kreeg ik het gevoel dat mijn benen er zwaarder van langs kregen dan de bilspieren die er door getraind moesten worden. De pushups moest ik tegen het einde, vanaf het moment dat het er 30 waren, toch echt in twee keer doen. Planking lukte me echt niet langer dan 3,5 minuten achter elkaar voor ik echt in elkaar stortte, dus ben ik, toen het vier minuten werd, begonnen met ze in twee sets van twee minuten te doen, en twee sets van 2,5 minuut voor de laatste dag.
De crunches waren het pittigste, maar daar zag ik ook de meeste vooruitgang in. In het begin haalde ik er amper tien achter elkaar, maar de laatste dag deed ik de 150 crunches in drie sets van 50, dus dat was zeker een positief ding.
Wat, denk ik, heeft geholpen, is dat ik de afbeelding heb uitgeprint en dat ik actief bij ben gaan houden wanneer ik een oefening af had gerond. Als ik een dag geen kruisje bij elke oefening had kunnen zetten, was die lege plek me aan gaan kijken en was ik er waarschijnlijk helemaal mee opgehouden, maar het was elke keer toch weer een bevredigend gevoel om die vier kruisjes te kunnen zetten en voor mezelf te zeggen dat ik het toch weer goed heb gedaan.

Ik weet eigenlijk niet wat de bedoeling is met de 30-day challenges, nadat je ze afgerond hebt. Als ik ze laat liggen was het natuurlijk allemaal voor niets en is het slechts een kwestie van tijd voor ik weer helemaal terug bij af ben, maar het idee om nu iedere dag de 30ste dag van de challenge te gaan doen staat me ook tegen.
... Daarom heb ik besloten om een andere route in te slaan. In plaats van helemaal niets te doen, ga ik door met een andere challenge. In dit geval wordt het de '30-day Ab Challenge' genoemd, in de hoop dat ik toch nog iets van buikspieren kan ontwikkelen.


Ik weet wel al dat ik een weekend met scouting ga hebben, tegen het einde van november, dat me sowieso in de weg gaat zitten. Ik hoop alleen maar dat het niet in de weg van de fitness gaat zitten, omdat het nogal ongemakkelijk zal zijn als ik tijdens zo'n weekend met allemaal verkenners om me heen opeens fitness oefeningen ga doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten